Rynek Infrastruktury
Główne zastrzeżenia dotyczą działalności prawa wstecz w zakresie zmian kategorii dróg. Samorządowcy z Pomorza Zachodniego zwracają jednak też uwagę, że znowelizowana ustawa niesie szereg dobrych rozwiązań.
We wrześniu Sejm znowelizował, a na początku października Senat podtrzymał nowelizację Ustawy o drogach publicznych, na mocy której dawne drogi krajowe, zastępowane, w wyniku realizowanych inwestycji, przez drogi ekspresowe czy obwodnice nie będą już otrzymywać, jak dotychczas, kategorii drogi gminnej, natomiast będą zaliczane do dróg wojewódzkich. Analogicznie, nowo wybudowane odcinki dróg wojewódzkich będą zaliczane do dróg powiatowych, a nowo wybudowane odcinki dróg powiatowych – do dróg gminnych. Jednocześnie samorządy wojewódzkie uzyskały, na mocy znowelizowanych przepisów, możliwość przekazania odcinków dróg wojewódzkich, proporcjonalnych do przejętych dróg krajowych, samorządom powiatowym. Podobnie rzecz ma się z uprawnieniem starosty do przekazania gminie proporcjonalnych odcinków dróg powiatowych.
– W dniu 13 września 2013 r. Sejm przyjął nowelizację ustawy o drogach publicznych, która wprowadza zapis, że z chwilą oddania do użytku nowego odcinka drogi krajowej, stary jej przebieg będzie zyskiwał kategorię drogi wojewódzkiej. Jednakże przewiduje również możliwość równoległego pozbawienia kategorii drogi wojewódzkiej do kategorii drogi powiatowej oraz drogi powiatowej do kategorii drogi gminnej. To dobry kierunek, podobne rozwiązanie Samorząd Województwa próbował zaproponować gminom, jednak nie udało się osiągnąć porozumienia – mówi Radosław Soćko z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.
– Znowelizowana ustawa odnosi się także do dróg, które zostały zaliczone do kategorii drogi gminnej na mocy dotychczasowego brzmienia art. 10 ust. 5 ustawy, dając gminom możliwość w ciągu 90 dni od daty wejścia w życie znowelizowanej ustawy, podjęcia uchwały pozbawiającej drogę kategorii drogi gminnej, która z mocy ustawy stanie się drogą wojewódzką. Przepisy ustanowione znowelizowaną ustawą budzą zatem szereg wątpliwości, szczególnie w zakresie działania prawa wstecz, jak również zmian kategorii drogi w przypadku budowy obwodnic miejscowości w ciągu dróg krajowych. Trzeba pamiętać, że Samorząd Województwa jest takim samym samorządem, jak każdy inny, a budżet województwa nie podoła kolejnym zadaniom bez wskazania źródła ich finansowania – dodaje Soćko.
Właśnie na problemy finansowe związane z nowymi rozwiązaniami w ustawie „drogowej” najczęściej zwracają uwagę przedstawiciele samorządów, których opinie od kilku tygodni prezentujemy na portalu rynekinfrastruktury.pl. Jedyną do tej pory osobą spośród naszych rozmówców – poza posłem Markiem Łapiński (PO), szefem sejmowej podkomisji, która przygotowała zmiany w ustawie – która nie wyraziła jednoznacznego sprzeciwu wobec nowych rozwiązań, jest Bogdan Nowak, wicemarszałek woj. lubuskiego, który powiedział nam, że lubuscy samorządowcy są przygotowani na wprowadzone zmiany. Ustawa „drogowa” czeka obecnie na podpis prezydenta Bronisława Komorowskiego.